Досвід роботи

1

Актуальність і перспективність досвіду, його спрямованість на розв’язання сучасних завдань освіти
Про невблаганний біг часу і неминучі зміни в житті людей, з ним пов'язаних, справедливо писав А. Тарковський:
Усе менше тих речей
Серед яких я в дитинстві жив
На світі залишається.
І це природно. На зміну «тим речам» прийшли інші. Життя вимагає нових підходів, інших рішень.
У сучасних умовах, коли людством здійснюється перехід в інформаційне суспільство, визначальними стають уміння оперувати інформацією і самостійно організовувати пізнавальну діяльність. Особливо гостро це завдання встає перед учителем, який повинен таку діяльність учнів організувати. Велику допомогу в підвищенні ефективності освіти надає комп'ютер.
Застосування сучасних інформаційних технологій в навчанні - одна з найбільш важливих і стійких тенденцій розвитку світового освітнього процесу. У вітчизняній загальноосвітній школі останніми роками комп'ютерна техніка і інші засоби інформаційних технологій стали все частіше використовуватися при вивченні більшості учбових предметів. Не виключенням стала і біологія.  Викладання біології немислиме без широкого використання різних методів і засобів навчання. Згідно класифікації педагогічних технологій(по І. М. Дичківській) [1,25], інформаційні технології(ІТ) відносяться до класу технологій, метою яких є формування знань, умінь і навичок учнів через особово-орієнтований підхід в навчанні, що дозволяє якісно підвищити рівень пізнавального інтересу у школярів.
Впровадження в процес навчання ІТ забезпечує доступ до різних інформаційних ресурсів і  сприяє збагаченню змісту навчання,  надає йому логічний і пошуковий характер, а також  вирішує проблеми пошуку шляхів і засобів активізації пізнавального інтересу учнів, розвитку їх творчих здібностей, стимуляції розумової діяльності.
Особливістю учбового процесу із застосуванням комп'ютерних засобів,на мій погляд є те, що центром діяльності стає учень, який виходячи зі своїх індивідуальних здібностей і інтересів, будує процес пізнання. Між учителем і учнем складаються «суб’єкт-суб’єктні» стосунки. Учитель часто виступає в ролі помічника, консультанта, що заохочує оригінальні знахідки, які стимулюють активність, ініціативу, самостійність.
Навчання  з використанням ІКТ  є не лише повідомленням певної суми знань учнем, але і розвитком у них пізнавальних інтересів, творчого відношення до справи, прагнення до самостійного " добування" і збагачення знань і умінь.

Об'єктом дослідження є формування успішного освітнього середовища на уроках біології у Костянтинівській СРШ І – ІІІ ступенів «ПРОМЕТЕЙ» з пвп
Предметом дослідження  є впровадження іноваційних технологій на уроках біології у Костянтинівській СРШ І – ІІІ ступенів «ПРОМЕТЕЙ» з пвп
Мета  полягає у виявленні, апробації та застосуванні нових іноваційних технологій у навчально-виховному процесі для  підвищення якості знань учнів з біології, розвитку їх творчих здібностей.
Для реалізації поставленої мети в роботі виконано такі завдання:
-                     вивчити принципи формування успішного освітнього середовища 
                   на уроках біології  в Україні та у світі в цілому;
-                     з’ясувати які іноваційні технології на сьогоднішній день існують
-                     дослідити як впливає використання інноваційних технологій у 
                   викладанні біології у Костянтинівській СРШ І – ІІІ ступенів  
                   «ПРОМЕТЕЙ» з пвп ;
-                     впровадити систему використання інноваційних технологій у 
                  викладанні біології на базі Костянтинівської СРШ І – ІІІ ступенів
                 «ПРОМЕТЕЙ» з пвп.
Методологічну основу  склали праці Дичківської  І. М., Дорошенко Ю.О., Козленко О.Г.
Методи дослідження: аналіз літератури, статистичний, спостереження.
Наукова новизна  полягає в тому, що вперше застосовано та визначено необхідність впровадження інноваційних технологій в Костянтинівській СРШ І – ІІІ ступенів «ПРОМЕТЕЙ» з пвп, шляхом створення оригінальних розробок (презентацій, тестових завдань, відеоматеріалів, буклетів, вчительського блогу, учнівської спільноти Google),  які допоможуть у цікавій для учнів формі засвоїти навчальний матеріал, розкрити складні біологічні процеси, зрозуміти їх сутність.
Особистий внесок автора  полягає у застосуванні  іноваційних   технологій на уроках біології в Костянтинівській СРШ І – ІІІ ступенів «ПРОМЕТЕЙ» з пвп.
Теоретична цінність  полягає у з’ясуванні ефективності формування успішного освітнього середовища на уроках біології шляхом впровадження іноваційних технологій
         Практична цінність полягає в тому, що матеріали дослідження можна використовувати на конференціях, семінарах, присвячених біологічній освіті. Під час викладання у ВНЗ дисциплін пов’язаних із методикою викладання біології.
Апробація результатів  проведена на уроках біології у Костянтинівській СРШ  І – ІІІ ступенів «ПРОМЕТЕЙ» з пвп, на семінарі вчителів школи «Інноваційні методи викладання предметів у школі», на засіданні «Школи молодого вчителя біології» та блозі вчителя біології  Бойко Ірми Теймуразівни  «Світ біології».

РОЗДІЛ 1
Теоретична база використання інноваційних технологій на уроках біології, аргументованість основних ідей

1.1. Інформаційні технології  - технології сучасності

Використанням інноваційних технологій у навчанні займаються багато видатних учених, такі як В.В. Гузєєв, В.А. Далингер, І.В. Роберт і інші.
Аналіз літератури показав, що, на думку багатьох авторів, сьогодні найбільш ефективними є інформаційні технології. 
Інформаційні технології - це способи отримання, обробки, зберігання і поширення інформації за допомогою сучасних комп'ютерів і програмних засобів.
Інформаційна технологія навчання припускає використання разом з комп'ютерною технікою спеціалізованих програмних засобів. Під програмним засобом   (ПЗ) учбового призначення розуміється ПЗ, в якому відбивається деяка предметна область, де в тій чи іншій мірі реалізується технологія її вивчення, забезпечуються умови для здійснення різних видів навчальної діяльності. Такі ПЗ, що функціонально підтримують різні види навчального процесу, називаються педагогічними програмними засобами(ППЗ).
Нині існує велика кількість різних класифікацій і типологій ППЗ. По методичному призначенню ППЗ можуть бути:
        комп'ютерні підручники(уроки);
        програми-тренажери(репетитори);
        контролюючі(тестові оболонки);
        інформаційно-довідкові(енциклопедії);
        імітаційні;
        моделюючі;
        мультимедійні енциклопедії;
        демонстраційні(слайд-  або  відео-фільми);
        навчально-ігрові.

1.2. Застосування інформаційних технологій

У педагогічній і методичній літературі відмічається декілька напрямів застосування інформаційних технологій в освіті, серед них в шкільній навчальній  практиці є чотири основних: комп'ютер, як засіб контролю знань; лабораторний практикум із застосуванням комп'ютерного моделювання; мультимедіа-технології, як ілюстративний засіб при поясненні нового матеріалу; персональний комп'ютер, як засіб самоосвіти [9,33].
Для чого ж використовується комп'ютерна техніка на уроках і які цілі і методичні завдання можна вирішити з використанням засобів ІКТ? Після вивчення  методичної літератури  можна дати  відповідь  на це питання.
Педагогічні цілі використання ІКТ полягають в наступному:
1. Розвиток особистості
        розвиток умінь экспериментально-дослідницької діяльності
        загальна інформаційна підготовка користувача
        підготовка фахівця в певній області.
2. Інтенсифікація навчально-виховного процесу
        активізація пізнавальної активності учнів
        підвищення ефективності і якості навчання
        поглиблення міжпредметних зв'язків за рахунок інтеграції інформаційної і предметної підготовки.
 Методичні завдання, що вирішуються засобами ІТ :
        Візуалізація знань
        Моделювання об'єктів, процесів і явищ
        Створення і використання інформаційних баз даних
        Доступ до великого об'єму інформації, представленого в привабливій формі, завдяки використанню засобів мультимедіа
        Формування умінь обробляти інформацію при роботі з комп'ютерними каталогами і довідниками
        Здійснення тренування і самопідготовки
        Посилення мотивації навчання(застосування ігор, засобів мультимедіа)
        Розвиток  мислення
        Формування культури учбової діяльності
        Вивільнення навчального часу
Комп'ютер на уроці  дає:
        интерактив;
        мультимедіа;
        комунікативність;
        продуктивність.
Інтерактив - в перекладі з англ. означає взаємодію, можливість управляти процесом отримання і надання інформації.
Мультимедіа - це представлення об'єктів і процесів не традиційним текстовим описом і усною мовою, а за допомогою фото, відео, графіки, анімації, звуку, тобто усіх відомих сьогодні форм  представлення інформації(multi - багато, media - способи, засоби).
Комунікативність - це можливість безпосереднього спілкування, оперативність надання інформації, контроль за станом процесу.
Продуктивність при використанні комп'ютера означає автоматизацію нетворчих, рутинних операцій, що віднімають зазвичай багато сил і часу, тобто в даному випадку йдеться про продуктивність праці учителя. Заощадження часу і сил колосальне.
І ще безперечні переваги ІКТ :
        багатократність використання;
        деталізація об'єктів, що вивчаються, і їх частин;
        сприйняття матеріалу на зоровому, слуховому і емоційному рівнях.
    Уроки з використанням електронних видань викликають великий емоційний підйом і підвищують рівень засвоєння матеріалу, стимулюють ініціативу і творче мислення. 

РОЗДІЛ 2
Використання інноваційних технологій на уроках біології у Костянтинівській СРШ І-ІІІ ст. «ПРОМЕТЕЙ» з пвп

2.1. Використання інформаційних технологій – як метод підвищення пізнавальної та навчальної діяльності учнів

Інформаційні технології можна застосовувати на різних етапах уроку.
Які ж задачі  можна поставити під час  організації уроку з використанням інформаційних технологій ?
Задачі наступні:
-       підібрати завдання та різні додаткові матеріали для роботи;
-       скласти план використання ІТ на конкретному уроці;
-       забезпечити кожному учаснику навчального процесу позицію активного суб’єкта;
-       налагодити діяльність учнів;
-       проводити контроль за діяльністю учнів;
На етапі пояснення нового матеріалу можна використовувати :
1. Кольорові малюнки і фото на слайдах презентації або педагогічний програмний засіб (ППЗ).
Підручники і методичні посібники не можуть мати великого ілюстративного матеріалу. Кольорові малюнки і фото дозволяють розширити ілюстративний ряд, надати йому велику емоційність, наближеність до реального життя.
Так, наприклад, на уроці у 6 класі по темі «Будова пагона. Його розвиток з бруньки» я використовую наступні ілюстрації, використовуючи ППЗ «Біологія 6 клас»:


·                    Будова пагону(малюнок)
·                    Будова бруньок.
·                    Різновиди бруньок рослин.
·                    Розвиток пагону з бруньки.
·                    Бруньки
   У наведенній нижче таблиці можна розглянути ілюстративний  матеріал, який я використовую на даному етапі уроку, використовуючи ППЗ та сайти в мережі  інтернет (див. таблицю 1).  
                                                                                                        Таблиця 1
Клас
Тема уроку
Ресурс
Ілюстрації
6 клас





Поняття «Тканина. Тканини рослин.
ППЗ «Біологія 6 клас»
1.                 Тканини рослин.
2.                 Твірна тканина
3.                 Покривна тканина
4.                 Основна тканина.
5.                 Провідна тканина

6 клас
Живлення рослин
ППЗ « Біологія 6 клас»
1.                 Живлення рослин
2.                 Утворення крохмалю  в освітленій частині листка
6 клас
Загальна характеристика лишайників
ППЗ «Біологія 6 клас»
1.                 Будова лишайника
2.                 Різноманітність лишайників
3.                 Поширення лишайників
4.                 Рідкісні лишайники
11 клас























Типи розмноження організмів. Нестатеве розмноження
ППЗ «Біологія 11 клас»
1.                 Форми розмноження організмів (схема)
2.                 Вигляд бінарного поділу під мікроскопом
3.                 Нестатеве розмнроження інфузорії-туфелькі та бактерії
4.                 Приклади організмів що розмножуються сорами.
5.                 Вигляд спор під мікроскопом
6.                 Приклади вегетативного розмноження у рослин
7.                 Брунькування у тварин
8.                 Поліембріонія.
9.                 Партеногенез


































2


2. Відеофрагменти, які виконують функцію, аналогічну навчальному кіно і
 відеофільмам, проте у поєднанні з комп'ютерними технологіями виводять їх на якісно новий рівень:
·         можливість використання паузи, що дає можливість на уроці акцентувати увагу дітей на поставлених завданнях уроку. 
·         копіювання кадру;
·         збільшення окремого фрагмента;
·         супровід фрагмента текстом;
·         створення власного об'єкту на основі кадру.
У своїй практиці використовую різні відеофрагменти. Наприклад, на уроці «Етапи травлення» в 8 класі демонструю учням відеофрагмент «Травлення в ротовій порожнині», який в подробицях демонструє процес травлення у шлунку.  У 6 класі при вивченні теми «Органи рослин» використовую відеофрагменти «Розвиток паростка» і «Проростання насіння», який дозволяє учням побачити процес проростання насіння.
Відеофрагменти можна використати як надефективний спосіб створення проблемної ситуації на уроці.
     При перегляді фрагментів іноді зупиняю кадр і прошу учнів, виконавши розумовий експеримент, спробувати описати подальше протікання процесу(умовна назва «А що далі»?) або прошу пояснити, висловити гіпотезу, чому це відбувається саме так(умовна назва « Чому»?). І я помітила, що усі ці прийоми викликають пізнавальний інтерес до предмета вивчення, акцентують увагу учнів на матеріалі, що вивчається, і створюють проблемну ситуацію на уроці.
Окрім відеофрагментів які є в електронних навчальних посібниках я використовую відеоматеріали,  представлені в  інтернеті. В процесі роботи над цією темою зібрала   відеоматеріал, який дозволяє активно використати цей вид електронних ресурсів в процесі пояснення нового матеріалу. Колекцію відео фрагментів зібрану за роки викладання біології створено у блозі вчителя «Світ біології»( Блог вчителя біології Бойко І.Т. "Світ біології" )
3. Мультимедійні презентації
На етапі пояснення нового матеріалу доцільно використовувати мультимедійні презентації, які  створені самостійно або іншими учителями - біологами, а також й учнями.
Створення уроків-презентацій вимагає уміння користуватися комп'ютерною технікою і великої кількості часу, що у результаті виправдовується підвищенням пізнавального інтересу учнів до предмета. Ця форма дозволяє представити учбовий матеріал як систему яскравих опорних образів, наповнених вичерпною структурованою інформацією в аналогічному порядку. В цьому випадку задіюються різні канали сприйняття учнів, що дозволяє закласти інформацію не лише у фактографічному, але і в асоціативному виді у пам'ять учнів. Використання на уроках мультимедійних презентацій дозволяє побудувати навчально-виховний процес на основі психологічно коректних режимів функціонування уваги, пам'яті, мислення.
На етапі пояснення нового матеріалу презентація грає  роль супроводу пояснення нового матеріалу. При складанні презентації необхідно дотримуватися наступних вимог до презентацій:
·                    слайди не мають бути переобтяжені текстом, краще розмістити короткі тези, дати;
·                    ілюстрації мають бути реалістичними;
·                    найбільш важливий матеріал виділяю яскравіше, оригінальніше для включення асоціативної зорової пам'яті;
·                    при тривалому поясненні можна для релаксації включити заставку із зображенням  природи, тиху музику, відеофрагмент;
·                    слайди не мають бути переобтяжені анімацією, оскільки це відволікає увагу учнів.
В ході роботи над темою дослідження  були створені електронні презентації до різних уроків. Наприклад, урок «Клас Павукоподібні. Загальна характеристика та особливості будови»  в 7 класі супроводжується  показом мультимедійної презентації, яка містить опорні точки уроку і демонструється при поясненні нового матеріалу. 
4. Використання комп'ютера на етапі закріплення отриманих знань
На цьому етапі пропонуються ряд індивідуальних(групових) завдань і завдань різного типу. Серед них можуть бути тестові завдання; теоретичні питання, відповіді на які можна перевірити при зверненні до комп'ютерних моделей і питання, спрямовані на розуміння проілюстрованого моделями теоретичного матеріалу. Цей етап вимагає ретельної підготовки диференційованих завдань і бланків для оформлення звітів про виконану роботу, оскільки на « паперову» роботу у учнів може не залишитися ні часу, ні бажання. Заздалегідь продумую  ефективну і прозору, зрозумілу для учнів систему оцінювання результатів
їх роботи, і роблю її відомою для учнів до початку виконання роботи.
 5. Виконання віртуальних лабораторних робіт дозволяють окрім закріплення знань і умінь,  значно скоротити час на проведення лабораторної роботи і розв'язати проблему недостатньої матеріальної бази.
Оскільки в моєму кабінеті тільки один комп'ютер, то лабораторна робота проводиться в демонстраційному режимі(при роботі в комп'ютерному класі кожен учень може виконувати роботу самостійно). Проведення віртуальної лабораторної роботи «Дія ферментів  слини на крохмаль» в 9 класі дозволяє наочно продемонструвати досліди і закріпити знання учнів про травлення.
     Використання електронних освітніх ресурсів по біології дозволяє проводити   віртуальні лабораторні роботи по багатьом темам.
6. Використання комп'ютера на етапі контролю знань
На етапі контролю знань учнів можна використати комп’ютер іх тестовими програмами . При цьому використання комп'ютерних програм вирішує ряд завдань :
·                    підвищує об'єктивність оцінки відповідей;
·                    дозволяє здійснювати індивідуальний підхід до навчання;
·                    скорочує час перевірки знань учнів.
Для контролю знань використовуються тести форму організації яких умовно можна назвати: «вибери відповідь з запропонованих варіантів».  Для видачі відповіді досить натиснути клавішу з номером правильної відповіді, вибравши серед запропонованих. Організація тесту за принципом «напиши правильну відповідь» припускає хорошу початкову підготовку учня як користувача персонального комп'ютера. Використання  інформаційних технологій дозволяє практично кожен урок завершити тестуванням. Іноді це тестування учні виконують самостійно в зошитах, тоді тест просто демонструється на екрані. Можна використати його для групової роботи. В цьому випадку група учнів спільно виконують тест у комп'ютера. І третій вид роботи - це самостійна робота учнів за комп'ютером використовуючи  комп’ютерну програму Test-W2. У 2014 році був створений методичний посібник під назвою: «Використання ІКТ на уроках біології як засіб підвищення якості навчальних досягнень учнів». Посібник містить у собі розроблені завдання у комп'ютерній програмі  Test-W2 для індивідуальної чи групової роботи за комп’ютером. Тестові завдання розроблені для учнів 7 – 11 класів з біології та екології.
  На жаль, наявність одного комп'ютера в кабінеті ускладнює останній вид роботи. Але є змога використати посібник у комп'ютерному класі.  
Окрім цього використовую презентації та відеоматеріали  під час проведення виховних заходів. Під час проведення  лекції-тренінгу «Щаслива мить материнства?»  учням демонструвались декілька презентацій які в доступній формі розкрили тему заходу. А завдяки ефектам програми Microsoft PowerPoint, можливості музикального супроводу, під час виховного заходу була відчутна своєрідна атмосфера, яка допомогла учням зрозуміти всю серйозність проблем, які були розкриті під час заходу [Додаток А].
Розпочата робота по впровадженню інноваційних технологій  на уроках біології має своє логічне продовження й на позакласних заняттях. Вже 3 роки у нас в школі працює екологічний гурток «юні друзі природи», є й куточок живої природи. Головне завдання гуртка – співробітництво з учнями, прищеплення любові до природи, планети в цілому.  Діти із задоволенням знаходять цікаву інформацію стосовно догляду  за  тваринами у мережі Інтернет. Проводять свої спостереження,  а потім оформлюють звіти й доповідають перед своїми однолітками  у школі.
 В ході занять завдяки комп’ютерним програмам були створені екологічні буклети, листівки, презентації. Діти приймають участь у проектній діяльності,  займаються науково-дослідницькою роботою, яка звісно без використання інформаційних технологій неможлива. Під час захисту науково-дослідницьких робіт діти використовують власноруч створені презентації, буклети, діаграми які яскраво демонструють результати їхньої роботи.  
2.2.  Технологія створення кластерів на уроках біології
Ще днією з сучасних інноваційних  технологій є  технологія створення  кластерів на уроках біології.  У грудні 2014 року був проведений відкритий урок у 9 класі на тему: «Терморегуляція. Фізіологічний механізм загартовування». Родзинкою уроку було впровадження технології створення кластерів.
 "Кластери" - технологія, що зародилася в США.  Американські педагоги вважають: перш, ніж вивчати щось, треба спочатку побудувати свою власну модель на основі відомих уявлень, після чого по ходу придбання нових відомостей удосконалювати цю модель.
Що собою являє кластер? Кластер – виділення смислових одиниць тексту та їх графічне оформлення у формі пучка. Кластер включає ключові слова, ідеї, подані у логічній послідовності текстових суб’єктів, котрі створюють цілісну і наочну картину. Метод «кластера» дозволяє представити на уроці великий обсяг інформації в структурованому і систематизованому вигляді, виявити ключові слова теми. Таким чином підвищується мотивація, адже самі ідеї дітьми сприймаються легше. Представлення учнями інформації у формі кластера сприяє творчій обробці, а тому забезпечує засвоєння ії на рівні розуміння. Кластери дозволяють розвивати мислення, робити його більш гнучким, позбавлятися стереотипів, догматичне мислення перетворювати в критичне. Важливо і те, що через побудову кластерів виявляємо систему ключових слів, які можуть бути використані для пошуку інформації в інтернеті, а також для визначення головних напрямів учнівських досліджень, вибору тем для проектних робіт. Створення кластерів сприймається школярами як творча робота, у якій є можливою реалізація власного бачення проблеми, власний підхід, варіативність як засіб самореалізації, самоутвердження. Можливість індивідуальної, парної, групової і колективної роботи створює психологічний комфорт у навчальному процесі.  Застосовувати  можна кластер на усіх етапах уроку [Додаток А].
 Дітям оголошують правила створення кластера:
1. Посередині чистого листка (класної дошки), документу Word, слайді   Power Point записуємо ключове слово чи речення теми.
 2. Кругом нього - слова чи речення, що доповнюють тему.
3. Довкола записаних слів з’являються «супутники» і встановлюються нові логічні зв’язки.
4. Записуємо стільки ідей, скільки їх називають діти
5. Створений кластер прикрашается вирізками з журналів, малюнками, розписом.

2.3. Практичне значення та результативність використання іноваційних технологій на уроках біології  у Костянтинівській СРШ І – ІІІ ступенів «ПРОМЕТЕЙ» з пвп
Використання іноваційних технологій на уроках біології дозволяє підвищити зацікавленість учнів, зробити свою  роботу  і роботу учнів активнішою, а вивчення біологічних об'єктів наочним.
Участь учнів в конкурсах  і заходах різного рівня  з використанням сучасних технологій  забезпечує розвиток знань, умінь та їх творчих здібностей .
Досвід використовується вчителями Костянтинівської СРШ І – ІІІ ступенів «Прометей» з пвп. Був висвітлений на засіданні «Школи молодого вчителя біології» та блозі вчителя біології «Світ біології».  З результатами обраної теми ознайомлені вчителі на засіданні МО вчителів біології, географії, хімії,екології та природознавства.

Використання інформаційних технологій  на уроках біології дозволяє нам  підвищити зацікавленість учнів, зробити свою  роботу  і роботу учнів активнішою, а вивчення біологічних об'єктів наочним. Це з рештою підвищує якість навчання предмету (див. таблицю 2).   
                                                                                                              
                                                                                             Таблиця 2
Навчальний рік
Кількість учнів, що навчаються
Кількість учнів високого та достатнього рівнів
Якість знань(%)
2012-2013
2013-2014
2014-2015
2015-2016
2016-2017
167
124
138
140
123
95
73
79
83
77
57%
58,7%
57,2%
59,2%
62,6%

Для визначення  ставлення  учнів до  впровадження інформаційних технологій  в навчальний процесс,  було проведено анкетування учнів, в якому взяли участь 112 учнів 5-11 класів.
Результати опитування  свідчать, що використання інформаційних технологій на різних етапах уроку дітям подобається [Додаток Б].
Участь учнів в конкурсах  і заходах різного рівня  з використанням інформаційних технологій  демонструє  й розвиток їх творчих здібностей                                                                                                     [Додаток В ].
Відвідувачі екологічного гуртка «Юні друзі природи» приймають участь у екологічних заходах району, області та посідають призові місця.  В ході всеукраїнської акції «Годівничка» гурток посів ІІ призове місце у районі. Діти з задоволенням допомагають птахам, а також  доглядають за тваринами та рослинами у куточку живої природи в кабінеті біології.
Про високу результативність використання інноваційних технологій, одним з напрямів яких є саме інформаційні технології,  свідчать:
1. Позитивна динаміка навчальних досягнень учнів за останні пять років відображено у таблиці №2.
2. Участь та перемоги учнів у багатьох конкурсах всіх рівнів [Додаток В ].
3. Участь та перемога у Обласному фестивалі-огляді авторських
веб-ресурсів.  Номінація «Біологія. Веб-ресурс як навчальне середовище для взаємодії вчитель-учень».
4. Високі результати діяльності в роботі районного МО (Розробка методичного посібника: «Використання ІКТ на уроках біології як засіб підвищення якості навчальних досягнень учнів»).

ВИСНОВКИ
Таким чином, з вище наведених даних можна зробити наступні висновки:
1. Вивчено принципи формування успішного освітнього середовища    на уроках біології  в Україні та у світі в цілому. У сучасних умовах, коли людством здійснюється перехід в інформаційне суспільство, визначальними стають уміння оперувати інформацією і самостійно організовувати пізнавальну діяльність. Особливо гостро це завдання встає перед учителем, який повинен таку діяльність учнів організувати.
2. З’ясовано, що серед інноваційних технологій велику допомогу у формуванні успішного освітнього середовища та підвищенні ефективності біологічної освіти надають інформаційні технології навчання, а також технологія створення  «Кластерів».
3. Досліджено  вплив використання інноваційних технологій у  викладанні біології  на базі Костянтинівській СРШ І – ІІІ ступенів «ПРОМЕТЕЙ» з пвп. Про високу результативність використання інноваційних технологій, одним з напрямів яких є саме інформаційні технології, та технологія створення кластерів,  свідчать:
 - позитивна динаміка навчальних досягнень учнів за останні пять років (відображено у таблиці №2).
 - участь та перемоги учнів у багатьох конкурсах всіх рівнів.
4. Впроваджено систему використання інноваційних технологій у  викладанні біології на базі Костянтинівської суш І – ІІІ ступенів  «ПРОМЕТЕЙ» з пвп. Досвід використання інноваційних технологій у  викладанні біології використовується вчителями Костянтинівської СРШ І – ІІІ ступенів «ПРОМЕТЕЙ» з пвп. Був висвітлений на засіданні «Школи молодого вчителя біології» та блозі вчителя біології «Світ біології».  З результатами обраної теми ознайомлені вчителі на засіданні МО вчителів біології, географії, хімії,екології та природознавства.


Список використаних джерел
1.     Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. Біологія,7– 11 класів. –  Київ. – 2004.
2.     Програма для загальноосвітніх навчальних закладів.  Біологія, 10 – 11 класи.Рівень стандарту, академічний рівень, профільний рівень. – Київ. –  2010. – 96 с.
3.     Гордінюк Н.М. Робота з обдарованими дітьми. Сходинки творчого зростання. 1 – 4 класи: Посібник для вчителя. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2006, - 152 с.
4.     Кашуба Л.І. Навчання через гру: методичні рекомендації. – Тернопіль. Мальва – ОСО, 2007. – 52 с.
5.     Марінушкіна О.Є. Організація роботи з обдарованими дітьми в закладах освіти: Навч.- метод.посібник/ О.Є. Марінушкіна, Г.В. Шубіна – Харків: Вид. група «Основа»: «Тріада +», 2008. – 144 с.
6.     Дичківська  І. М. Інноваційні педагогічні технології:  Навчальний посібник. – Київ: Академвидав, 2004. – 67 с.
7.     Дорошенко Ю.О. Біологія та екологія з комп’ютером / Ю.Дорошенко, Н.Семенюк, Л.Семко. – К.: Вид. дім «Шк. світ»: Вид. Л.Галіцина, 2005. – 128 с.
8.     Козленко О.Г. Мультимедійні програми з біології: порівняння можливостей// Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2004. – №2 –С. 24-25.

9.    
Сліпчук І. Дидактичні можливості інформаційних технологій у навчанні біології//Біологія і хімія в школі. – 2006. – №5 –С. 32-34.
10.             Хаблак З.П. Використання навчальних комп’ютерних програм на уроках біології// Комп’ютер у школі та сім’ї. – 2003. – №1 –С. 35-38.


ДОДАТОК В
Результативність учнів та вчителя


№ п/п
Рік
Назва заходу.
П.І.Б. учасника. клас
Рівень
Результат
1.
2010-2011
Конкурс навчальних кобінетів, Бойко І.Т.
Районний

ІІ місце

Конкурс-захист науково дослідницьких робіт МАН, Коршунова Христина, 10 клас
Районний



ІІ місце



Конкурс науково-практичних робіт початкових класів, бойко Роман. 4 – а клас

Районний


ІІ місце


Олімпіада з біології, Ручка Богдан, 10 клас
Районний
ІІІ місце

Олімпіада з екології
Коршунова Христина, 10 клас.
Районний
І місце
Екомарофон 2010. Бойко І.Т.
Обласний

І місце
Всеукраїнський конкурс «Колосок»


Всеукраїнський
Золотий колосок – 35 учнів
Срібний колосок – 7 учнів
4
2011 - 2012
Конкурс-захист науково дослідницьких робіт МАН, Коршунова Христина, 11 клас
Районний
ІІІ місце
Олімпіада з екології Коршунова Христина, 11 клас
Районний
ІІІ місце

Конкурс «Вчитель року-2011» в номінації «Біологія»
Районний
І місце

Юнацький фестиваль
 «В об’єктиві натураліста»
Районний
ІІІ місце


Всеукраїнська трудова акція «Кролик», відвідувачі гуртка «Юні друзі природи»
Районний
   Обласний
Всеукраїнський
ІІ місце
І місце
І місце
Всеукраїнський конкурс колосок , 6 – 9 класи
Всеукраїнський
Золотий колосок – 4
Срібний колосок – 9
Учасники - 6

2012-2013
Конкурс наукових рефератів «Збережемо українські степи», відвідувачі гуртка «Юні друзі природи»
Районний
ІІ місце


Конкурс науково-дослідницьких рефератів «До чистих джерел», Бойко Роман, учень 6 – а класу
Районний
Обласний
І місце
ІІ місце


Олімпіада з біології, Берегова Діана, 8 – а клас

Районний
ІІІ місце

Конкурс-захист науково дослідницьких робіт МАН, Дєєва Ганна, 8 - б клас
Районний


ІІ місце


Конкурс проектів «Оптимізація озеленення пришкільної території» Бойко Роман, 6 – а клас

Районний

Обласний

І місце

ІІ місце
Всеукраїнська акція «Годівничка», відвідувачі гуртка «Юні друзі природи»
Районний
І місце
Всеукраїнська трудова акція «Кролик», відвідувачі гуртка «Юні друзі природи»
Районний
І місце


Всеукраїнська акція «День зустрічі птахів», відвідувачі гуртка «Юний еколог»

Районний
Обласний
Всеукраїнський
І місце
І місце
І місце

2013-2014
Розробка методичного посібника: «Використання ІКТ на уроках біології як засіб підвищення якості навчальних досягнень учнів»
1.Олімпіада з біології. Берегова Діана, 9 клас
2. . Олімпіада з біології. Рябоконь Олександр, 8 клас
Всеукраїнський конкурс-захист МАН-Юніор. Бойко Роман, 7 клас
Районний




Районний



Всеукраїнський





ІІІ місце

ІІІ місце

ІІІ місце

2014-2015
1.Всеукраїнський заочний конкурс «Галерея кімнатних рослин», Лі Євгенія, Сухіна Владислава,10 клас
2.Всеукраїнська акція «День зустрічі птахів» Колектив учнів
3. Всеукраїнська дитяча екологічна естафета «Малі річки – життя України» Рябоконь Олексанр, 9 клас
4.Районний етап конкурсу-захисту наукових робіт МАН, Кисіль Альона, 10 клас
5.Обласний етап Всеукраїнського конкурсу «Моральний вчинок». Тематичний напрям «Відеосюжет» колектив учнів
6. Обласний
фестиваль-огляд авторських
веб-ресурсів. Номінація «Біологія. Веб-ресурс як навчальне середовище для взаємодії вчитель-учень»

Районний




Районний
Обласний
Всеукраїнський






Обласний








Обласний
І місце




І місце


І місце


ІІІ місце



ІІІ місце






І місце

2015-2016
1.Районний етап Всеукраїнського конкурсу «Моральний вчинок» .Тематичний напрям «Стінівка» колектив учнів
2. Районний етап конкурсу-захисту наукових робіт МАН, Бойко Роман. 9 клас
3. Районний етап Всеукраїнського заочного конкурсу «Галерея кімнатних рослин» Бойко Роман, Лі Євгенія, 10 клас
4. Щорічний районний конкурс «Золотий фонд мелітопольського району в номінації «Кращий працівник освіти»»
Районний




Районний
Обласний

Районний



Районний
І місце




          ІІІ місце
ІІ місце



І місце


І місце

2016-2017
Всеукраїнського заочного конкурсу «Галерея кімнатних рослин»
Сухіна Владислава, 11 клас
Районний
І місце



2017-2018
Всеукраїнського заочного конкурсу «Галерея кімнатних рослин»
Районний етап конкурсу-захисту наукових робіт МАН, Горбатенко Інеса, 9 клас
Районний
Обласний
Всеукраїнський

Районний

І місце
І місце
І місце



ІІ місце


Немає коментарів:

Дописати коментар