Стате́ве дозріва́ння — процес
досягнення організмом такого анатомічного та фізіологічного розвитку, що робить
його здатним до розмноження. Основною біологічною ознакою статевого дозрівання
є вироблення дозрілих статевих клітин — яйцеклітин у особин жіночої статі
(дівчат) і сперматозоїдів у хлопців.
Стате́ве дозріва́ння у дівчат відбувається
від 9 до 16 років. У цей час збільшується виділення гормонів гіпофізу, які
стимулюють ріст яєчників. У яєчниках починають вироблятися статеві гормони.
Вони зумовлюють розвиток жіночих вторинних статевих ознак: збільшуються молочні
залози, з'являється волосся на лобку і під пахвами (пубератні ознаки),
інтенсивно росте і розвивається скелет. У дівчаток розширюються тазові кістки,
а плечі залишаються вузькими. Приблизно через 2 роки (у 12—14 років) у дівчаток
починаються перші менструації — ознака того, що у фолікулах яєчників почали
дозрівати яйцеклітини. Спочатку менструації можуть бути нерегулярними з
перервами до кількох місяців. Однак через 2—3 роки менструальний цикл стає
регулярним.
Стате́ве дозріва́ння у хлопців Починається від 11 і завершується в середньому до 18 років.
Перші його ознаки — збільшення розмірів яєчок і статевого члена. В яєчках
починають утворюватися сперматозоїди і виробляється чоловічий статевий гормон.
Він надходить у кров і зумовлює формування вторинних статевих ознак. У
хлопчиків з'являються волосся знизу живота (на лобку), під пахвами і на
обличчі, швидко ростуть скелет та м'язи. Плечі розширюються, а таз залишається
вузьким. Це надає фігурі хлопчика чоловічої статури. Збільшуються і змінюються
хрящі гортані, голос стає нижчим. Такі зміни називаються мутацією.
Під впливом
статевого гормону посилюється секреція шкірних залоз, особливо на обличчі й
спині. Якщо не дотримуватися особистої гігієни, вони можуть запалюватися,
утворюючи вугрі, які звичайно зникають до 21—23 років.
З 14 років у
хлопчиків починає вироблятися сперма. Мимовільне виверження сперми відбувається
під час сну. Це явище називається полюцією. По суті юнак стає готовим до
сексуальних контактів вже з 14 років.
Але щоб стати дорослим,
треба «вирости» не лише фізично, а й психологічно і соціально. Організм
дозріває фізіологічно, але до повної фізіологічної зрілості ще далеко, іде
соціальне дорослішання, проте соціальна зрілість ще не настала.
Кожний громадянин України
визнається суспільством дорослим лише з моменту отримання ним паспорта у
16 років. Юридичне законодавство визначає іншу межу дорослості - 18 років,
коли людина несе повну відповідальність за всі свої вчинки. З цього віку (і не
раніше) кожний користується виборчим правом та іншими правами.
Фізіологічна зрілість - це
фізіологічне дозрівання всіх систем організму. Вимірюється показниками
фізичного розвитку людини, фізичною підготовленістю її фізіологічних систем
(рухової, кістково-м'язової, нервової), натренованістю, життєвою активністю й
функціональною готовністю адекватно відповідати на впливи навколишнього
середовища.
Фізіологічна і
статева зрілість людини настає наприкінці юнацького віку (17-18 років).
Зростання і розвиток організму завершується, всі системи організму практично
досягають своєї біологічної зрілості, що характеризується здатністю статевих
органів до статевих стосунків і самовідтворення (здатність мати дитину).
Соціальна зрілість - це вміння людини успішно пристосовуватися
до спільного життя з іншими людьми.
Соціальна
зрілість настає тоді, коли людина стає особистістю, яка здатна відповідати за
свої вчинки, брати участь у виробничих взаєминах, дружити і кохати,
піклуватися про близьких, рідних і друзів, дотримуватися правил і норм
поведінки у колективі та суспільстві, а також створити сім'ю. Це також здатність
не тільки діяти у власних інтересах, а й налагоджувати і погоджувати взаємини,
конструктивно розв'язувати конфлікти.
Щоб стати дорослим, необхідно:
- вивчати й
виконувати норми та правила, за якими живе наше суспільство;
- відвідувати школу, успішно
навчатися, підвищувати свій інтелектуальний розвиток і думати, планувати,
яку професію хочете обрати, і що для цього слід зробити;
- вчитися спілкуватися, дружити
і кохати;
- піклуватися
про рідних, друзів, близьких;
- дбати про людей похилого віку,
слухати їх мудрі поради тощо.
Старіння —
процес поступового руйнування і втрати важливих функцій організму або його
частин, зокрема здатності до розмноження і регенерації. Внаслідок цього
організм стає менш пристосованим до умов навколишнього середовища, зменшує свою
здатність боротися із хижаками та хворобами. Явище старіння у тій чи іншій мірі
спостерігається практично у всіх живих організмів. Термін «старіння» також може
використовуватися і для опису руйнування неживих систем, і для опису соціальних
ефектів старіння людини. Наука, що вивчає старіння, називається геронтологією;
її галузь, що має справу з біологічними ефектами старіння —
біогеронтологією
Існує дві традиційні теорії причин розвитку старіння
(закономірності):
·
Старіння – генетично запрограмований процес, результат
закономірної реалізації програми, закладеної у генетичному апараті.
·
Старіння – результат руйнування організму, викликаний різними
факторами, дія яких повторюється і накопичується на протязі всього життя.
Відомий геронтолог В. В.
Фролькис писав, що кожна людина легко може визначити відмінність між молодим і
старим, але ніхто не може дати вичерпну наукову характеристику суті старіння і
механізмів її розвитку. Вчений А. Комфорт підкреслював, що ні одна із висунутих
гіпотез не в змозі пояснити старіння.
У даний час існує більш
як 200 різних теорій процесу старіння. До прикладу:
·
Вихідною позицією представників так званої теорії зношування є:
живі системи старіють під впливом інтенсивних життєвих процесів, а старіння
прискорюється чи сповільнюється за законами фізики в залежності від динаміки
процесів на рівні клітини, тканин, цілого організму. Вчені цієї теорії
доводили, що всі індивіди в популяції мають приблизно однакову тривалість
життя, але її межа визначається темпом зношування, при цьому тривалість життя
залежить від середньої величини витраченої енергії на 1 кг маси індивіда.
·
Теорія витрачення "життєвої" енергії в клітинах.
Представники цієї теорії старіння (М. Бергер) вважають, що кожний організм
отримує у спадщину визначену кількість "життєвого фермента", який з
часом витрачається, що наближує організм до смерті.
·
Математична модель старіння і старості дозволила досліджувати
старість як закономірні, математичні вимірювані явища, що протікають з
поступовим збільшенням захворювань і ймовірності смерті.
·
Інтоксикаційні теорії старіння. В кінці XIX ст. Ч. Бухард висунув
положення "Кожен організм є лабораторією для токсинів". Вчені
вважають, що старіння представляє собою процес само-інтоксикації в результаті
збільшення рівня токсинів у клітині.
·
Теорію дисгармонії представляє концепція внутрішніх протиріч,
згідно якої старіння є результатом порушення можливості оновлення клітини.
·
Існує концепція, яка пояснює старіння впливом біофізичних факторів
на генетичний апарат клітин і накопичення радіоактивних речовин. Висока
концентрація радіоактивних елементів порушує обмінні процеси і викликає процеси
старіння в клітині.
Немає коментарів:
Дописати коментар